מה זו בדיוק אופטימיזציה ואיך עושים קידום אתרים למנועי חיפוש?

באופן כללי, אופטימיזציה, פשוטה כמשמעה, באה להביא דבר כלשהו למצב האופטימאלי שלו. בהקשר של שיווק באינטרנט, ובדגש על המרחב האינטרנטי של מנועי החיפוש, אופטימיזציה לצורך קידום אתרים היא מכלול של מתודות שמטרתן לשפר את הדירוג של אתר מסוים בתוצאות מנועי החיפוש. הווה אומר – להביא אתר למקומות הראשונים של תוצאות החיפוש עבור מילות חיפוש רלוונטיות. אבל קפצנו מהר מדי רחוק מדי...
 

השילוש הקדוש של האופטימיזציה

איך עושים אופטימיזציה? מה יכול להביא אתר לנקודה האופטימאלית שלו בכל הקשור למנועי חיפוש?
בשתי מלים: "השילוש קדוש". ולא, אין הכוונה לאב, לבן ולרוח הקודש, למרות שהתחזקותו של מנוע החיפוש גוגל בעולם יכולה בהחלט לעורר קונוטציה שכזו.
"השילוש הקדוש" בהקשר שלנו מדבר על שלושה שלבים הכרחיים בדרך לאופטימזציה:
תוכן, קוד וקישוריות.
 

1. תוכן - דבר אל מנועי החיפוש במלים

בשל העובדה כי מנועי חיפוש מתחילים לפעול על פי הוראה כתובה (מילת חיפוש) שהם מקבלים מהגולש, תוכן הוא הדבר שהם הכי אוהבים. כיוון שכך, עד שיגיע היום בו גולשים יוכלו לצייר את מה שהם מחפשים, או לחלופין, לומר אותו בקול – אין לנו ברירה אלא לספק את תאוות התוכן של המנועים ולתדלק אותם במלים.

רוצה למכור את המוסיקה שלך באמצעות אתר אינטרנט? לא מספיק שתיצור אתר עם קטלוג של דיסקים למכירה ועגלת קניות. כדי שגולשים שמעולם לא שמעו עליך ועל המוסיקה שלך יגיעו אליך, אתה חייב להשתמש במלים. באם זה יצירת דף "אודות" המתאר אותך ואת המוסיקה שלך, פרסום מאמרים חדשניים בנושא או תיאור מילולי של כל מוצר המוצע למכירה באתרך – הכל מתחיל ונגמר במלים.
מנועי החיפוש לא יודעים לסרוק תמונות, באנרים ושאר אימג'ים. הם סורקים תוכן, אוכלים תוכן, ישנים ונושמים תוכן ובעיקר מקיאים תוכן.
במשפט אחד – רוצה שהמנוע יזרוק עליך מילה טובה? אל תשאיר אותו רעב. דבר אליו במלים...
 

2. קוד – הסוד הוא בניחוח

אלוגריתם החיפוש של המנועים השונים, בראשם שלושת הגדולים (גוגל, יאהו ו-MSN), שונה ממנוע למנוע ועדיין. בדיוק כמו שכל המנועים אוהבים תוכן, כך כל אחד מהם מראה נטייה חזקה להעדפת אתרים שנבנו בקוד נקי, עם כמה שפחות Javascript ופלאש, כזה שמאפשר להבדיל בין הטפל לעיקר (שזה התוכן, כמובן) ולמעשה מציב את התוכן בקדמת הבמה.

במלים אחרות, לא רק שצריך לדבר במלים אל מנועי החיפוש. צריך לדבר אליהם נקי.
ממש על קצה המזלג – צרו אתר מבוסס HTML עם כמה שפחות javascript ופלאש, דאגו להשתמש בקוד נקי המאפשר למנוע לאתר ולסרוק את התוכן באתר וסייעו בידו למיין את אותו תוכן על ידי שימוש בתגיות מטא ובטייטלים ייחודיים לכל דף ודף באתר.
(הטייטל יציג בקוד האתר את כותרת הדף, תגית המטא-דסקריפשן תתאר בקצרה את תוכן הדף ותגית המטא-קיוורדס תציג את מילות המפתח של אותו דף תוכן).
 

3. קישוריות - גם בקידום אתרים צריך קונקשן.

אתר טוב, שהוא אופטימאלי למנועי חיפוש, הוא אתר שיש לו קונקשן טוב מבפנים ומבחוץ כאחד, כלומר יש לו גם קישוריות פנימית נכונה וגם קישוריות חיצונית חזקה.

קישוריות פנימית נכונה היא מצב בו לאתר יש קישורים פנימיים הבנויים בצורה נכונה, כך שהרובוטים של מנועי החיפוש יכולים לנוע בין דפי האתר בקלות מבלי לפספס אף אחד מהם, כאשר הדפים החשובים נהנים מכמות קישורים גדולה יותר בעוד דפים פחות חשובים נהנים מפחות הפניות.

קישוריות חיצונית חזקה פירושה אתר הנהנה מקישורים נכנסים (מאתרים אחרים בתחום) איכותיים. קישורים נכנסים איכותיים הם קישורים המגיעים מאתרים מאותו תחום בעלי סטטוס גבוה במנועי חיפוש (כלומר, הם כבר נמצאים בדירוגים גבוהים בתוצאות החיפוש של המנועים עבור מילות מפתח רלוונטיות).

קישוריות חיצונית חזקה ניתנת להשגה באמצעות בקשות לחילופי לינקים, רישומים לאינדקסים ודירקטוריז מובילים למיניהם, אך בעיקר על ידי התבססות של האתר כשם דבר בתחומו.
אתר המספק מידע ומעניק ערך מוסף אמיתי לגולש, רוב הסיכויים שאתרים אחרים בתחום יידעו על קיומו ויצביעו עליו, בין היתר על ידי קישורים מפנים.

אם נמשיך במטאפורה של השילוש הקדוש, מן הראוי לציין כי הקישוריות היא הנקודה החשובה והמשפיעה ביותר במערך המשולש היוצר את אותה אופטימיזציה למנועי חיפוש.
קוד נקי ותוכן עשיר, רלוונטי וייחודי הם השלבים הראשונים לקראת עתיד מנועי ורוד יותר, אבל הקישוריות היא שקובעת את עוצמת הגוון של אותו עתיד ועל כן אין חשוב ממנה והעבודה עליה לעולם אינה באה על סיומה.

בכלל, אופטימיזציה, או קידום אתרים למנועי חיפוש, היא דבר דינמי ביותר המצריך השקעה שוטפת ולאורך זמן. הסיבה לכך פשוטה – אתר הקופא על שמריו בכל הנושא של קידום סופו שיישאר מאחור.

בקיצור – שיהיה בהצלחה והלאה קדימה!
הגב לפוסט